Klantdatabases van verzekeringsbedrijven bevatten vaak doublures of inconsistente en incomplete informatie. Bij slecht onderhouden systemen is twintig tot dertig procent van de klantdata foutief.
Zelfs databases die regelmatig worden opgeschoond bevatten gemiddeld tussen de twee en tien procent doublures. Dat stelt Human Inference, Europees marktleider in het integraal klantbeeld, in haar laatste whitepaper. Kosten door slechte datakwaliteit binnen de verzekeringsbranche lopen jaarlijks op tot in de miljoenen.
Geen invoercontrole, verhuizingen, fouten bij de vastlegging van naam- en adresgegevens, luisterfouten in een callcenter; allemaal redenen waardoor data van verzekeraars vervuild raakt. Dit kost geld, zowel het foutief benaderen van klanten, als ten gevolge van imagoverlies. Hierbij gaat het om klanten die geïrriteerd raken na de derde foutieve benadering en naar een andere verzekeraar gaan, of hun grieven uiten via social media. Tot slot zijn er de kosten veroorzaakt door gebrekkige of niet aanwezige compliance met betrekking tot wet- en regelgeving.
“Klanten worden steeds veeleisender ten opzichte van hun verzekeraar”, stelt Jeroen Wassink, VP Financials & Public Sector bij Human Inference. “Het behouden van een tevreden klant is voor een verzekeraar gunstiger dan het continu winnen van nieuwe klanten. Om hen te binden en te voldoen aan de eisen, zijn service, vertrouwen en transparantie van groot belang. Met behulp van een integraal klantbeeld hebben alle medewerkers altijd en overal toegang tot correcte, relevante klantinformatie. Ook wanneer klanten meerdere keren in de systemen terugkomen met diverse producten onder verschillende namen of adressen.”
Een whitepaper over het centraal zetten van de klant in de verzekeringsbranche kunt hier downloaden
Bron: Persberichten.com