Zowel voor de verzekeraar als voor de klant is het groot belang dat de premie tijdig wordt voldaan. Voor de klant om de dekking te garanderen en voor de verzekeraar om de cashflow te maximaliseren. Pas de onderstaande drie tips toe om de premie sneller te incasseren én draag direct bij aan een betere (betaal)ervaring voor de klant. Zo ontstaat er een win-win situatie.
Tip 1 – Aankondiging | Voorkom dat klanten verrast worden met een factuur.
Breng de klant op de hoogte dat de premie binnenkort wordt gefactureerd of wordt afgeschreven van de rekening. Zo kan de klant het benodigde bedrag alvast reserveren. De aankondiging kan op verschillende manieren worden aangeboden, denk hierbij aan: sms, mail of zelfs een robocall. Een premieafschrijving aankondigen lijkt misschien overdreven, maar zal door de klant als zeer prettig ervaren worden. Zeker wanneer eerdere afschrijvingen mislukt zijn.
Tip 2 – Gemak | Maak het de klant zo makkelijk mogelijk
Een organisatie wil natuurlijk de factuur zo snel mogelijk betaald krijgen. Maak het de klant dan zo makkelijk mogelijk. In plaats van de klant zelf de gegevens over te laten nemen, de kans op fouten te vergroten en een onzeker gevoel te geven, kun je de klant ook het gemak van digitaal betalen bieden. Stuur bijvoorbeeld een factuur met QR-code in plaats van een factuur met acceptgiro. Gemakkelijk in te scannen met alle smartphones en direct te voldoen via de bankapp. Maar nog beter, stuur een pushbericht met betaallink vanuit de app naar de klant – Uit data van Mail to Pay blijkt dat 85% de openstaande factuur direct voldoet – Is er geen app, stuur dan een mail of sms met betaallink. Zodat de klant deze direct kan voldoen.
Tip 3 – Opvolging | Volg openstaande facturen consistent op
Is een factuur nog niet voldaan volg deze dan altijd op. Stuur de klant een herinnering via mail en sms. Of maak, net als Nationale Nederlanden, gebruik van een robocall om de klant automatisch te bellen en deze direct de mogelijkheid te bieden de openstaande factuur te voldoen.
Maar nog beter is…
De klant zelf een passende oplossing laten kiezen om de achterstallige premie te voldoen. Of het nu gaat om uitstel van betaling, gespreid betalen of kwijtschelden van de kosten, de klant kan zelf bepalen welke oplossing het best bij zijn financiële situatie past.
Bonus – Automatiseer | Hoe sneller je reageert hoe eerder de klant betaalt
Aanmaantrajecten zijn uitstekend te automatiseren. Maak, net als Quintes, gebruik van de debtor process automation software van Mail to Pay om deze automatiseringsslag te maken. Bouw eenvoudig het ultieme aanmaantraject en maak gebruik van machine learning om de klant op de best mogelijke manier te benaderen.
Bron: Creditexpo.nl