Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese Toegankelijkheidsrichtlijn bevat voorschriften om producten en diensten beter toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. De EAA wordt van toepassing op ondernemingen in brede zin. De AFM zal toezien op de naleving van de EAA door financiële ondernemingen.
In het kort
• Vergroten maatschappelijke participatie van mensen met een beperking
• Toegankelijkheidsprincipes: bedienbaar, waarneembaar, begrijpelijk en robuust
• Ondernemingen moeten snel aan de slag met toegankelijkheidsvoorschriften EAA
Vergroten maatschappelijke participatie van mensen met een beperking
Het doel van de European Accessibility Act (EAA) is dat mensen met bijvoorbeeld een visuele, auditieve of een andere (cognitieve) beperking zelfstandig producten en diensten kunnen afsluiten, middels bijvoorbeeld toegankelijke websites en apps. Er zijn vijf aangewezen toezichthouders op de EEA, zoals de Autoriteit Consument & Markt en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur. De AFM is de bevoegde autoriteit voor het toezicht op de online toegankelijkheid bankdiensten en overige financiële dienstverlening via het internet. De reikwijdte van de EAA is breed en geldt voor het merendeel van de aanbieders van financiële producten en diensten.
De AFM hecht belang aan het verbeteren van de toegang tot financiële dienstverlening, om zo de maatschappelijke participatie van mensen met een beperking te vergroten. In Nederland leven zo’n 5,5 miljoen mensen (32%) met één of meerdere beperkingen, in Europa gaat het om 101 miljoen mensen (27%).
Toegankelijkheidsprincipes: bedienbaar, waarneembaar, begrijpelijk en robuust
De EEA beschrijft vereisten – gebaseerd op vier toegankelijkheidsprincipes – voor websites, apps en andere online toepassingen. Die toegankelijkheidsprincipes zijn: bedienbaar, waarneembaar, begrijpelijk en robuust. Informatie op een website moet bijvoorbeeld een logische structuur hebben en kunnen worden voorgelezen. Ook moeten onder meer de kleuren, de lettergrootte en het contrast aanpasbaar zijn. Voor bankdiensten geldt daarnaast dat de informatie maximaal taalniveau B2 mag hebben.
Ondernemingen moeten snel aan de slag met toegankelijkheidsvoorschriften EAA
De toegankelijkheidsvoorschriften in de EAA vereisen van ondernemingen veel ICT-aanpassingen, maar ook het opzetten van reviewprocessen om de dienstverlening doorlopend toegankelijk te houden. Daarnaast biedt het commerciële kansen: toegankelijkere producten en diensten bereiken ook een groter publiek.
We verwachten dat financiële ondernemingen zo snel mogelijk aan de slag gaan met het toepassen van de vereisten uit de wetgeving. Het vraagt namelijk organisatiebrede aanpassingen om de dienstverlening aan consumenten goed toegankelijk te maken.
Bron: AFM