2010: Ik kan uiteraard niet beoordelen hoe u als mens, of juist als Credit Manager het aanbreken van een nieuw decennium ervaart, maar soms lijkt het of gebeurtenissen elkaar steeds sneller opvolgen. Vele internetsites en multimedia worden gevoed door simpele algoritmes met kernwoorden, nieuws wordt automatisch gegenereerd, bedrijven of personen worden geautomatiseerd binnen een tijdsbestek van enkele uren naar de afgrond geduwd, al dan niet geholpen door een mediahype. De teloorgang van de DSB is zomaar een voorbeeld, maar wellicht heeft ook u zich verbaasd over de mediahonger van de afgelopen dagen om een kabinetscrisis te veroorzaken op grond van een rapport op basis van een gebeurtenis welke ruim 8 jaar geleden heeft plaatsgevonden?
De (infrastructurele) toename van de snelheid van het Internet heeft de adoptiesnelheid van informatie uitwisseling dermate veranderd dat er sprake is van een paradigmaverschuiving. Kortom, zelfs u kunt bestaande werkelijkheden veranderen met een simpele muisklik of het plaatsen van een gerucht, een twitter, een boodschap op de ontelbare fora en nieuwssites. De sociale wetenschap zal nog vele manjaren aan onderzoek besteden aan de veranderingen in het sociale patroon van de mens in een relatief korte termijn, puur als gevolg van technologische innovatie.
Is het daarom niet verbazingwekkend dat, als we kijken naar het vakgebied Credit Management, in de opleidingssfeer er geen grondige basis wordt gelegd op het gebied van fundamentele ICT- en proceskennis? Is het nu al niet zo dat het veel belangrijker is dat u leert om optimaal gebruik te maken van de huidige technologie die u nu al ter beschikking staat, dan dat u een DSO op verschillende manieren kunt uitrekenen? Waarom bestaan er in vredesnaam nog cursussen Excel voor Credit Managers? Een module projectmanagement en in ieder geval een basistraining informatiemanagement moet daarom maar snel aan het opleidingscurriculum worden toegevoegd. Op naar de Credit Manager anno 2010: 3.0!
De Credit Manager 3.0 werkt projectmatig, is in staat om vanuit procesmatig perspectief de IT afdeling aan te sturen (IT was bedoeld om u te ondersteunen, weet u nog) en weet eisen en wensen te rationaliseren en processen te automatiseren. Hoeveel Credit Managers werken nog met rapportages in Excel in plaats van uw CEO online toegang te verlenen tot uw managementcockpit? Hoeveel afdelingen snuffelen nog door een papieren faillissementsregister terwijl uw debiteurenportefeuille dagelijks automatisch gescreend kan worden en leverstops automatisch doorvoert, met gelijktijdig een bericht naar de curator? Heeft u uw kredietverzekeringsproces al geautomatiseerd en met één druk op de knop inzicht in uw dekkingspercentage over uw totale portefeuille? Heeft u uw papieren factuurstroom al gedigitaliseerd? U krijgt het dus nog druk de komende jaren. Als u nog maar tijd overhoudt om te twitteren, te hyven en uw Linkedin profiel bij te houden…
Bron: creditexpo.nl