Wanneer je een betaalverzoek via de mail naar jouw klanten verstuurt wil je natuurlijk dat deze in de inbox terecht komt en niet in de spambox. Het goed kunnen afleveren van de mail is daarom erg belangrijk. Dit afleveren is afhankelijk van verschillende factoren, samen de deliverability genoemd. In deze blog vertellen we je waar je op moet letten bij het opstellen van een betaalverzoek via de mail.
Wat is e-mail deliverability?
E-mail deliverability geeft aan in welke mate de mail met succes kan worden afgeleverd aan de inbox van jouw klant. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op het al dan niet bereiken van de inbox van de klant. Denk bijvoorbeeld aan: Tijdstip van verzenden, het aantal tegelijk verzonden mails, de inhoud van de mail zelf en natuurlijk spamfilters.
Spamfilters
Een spamfilter voorkomt dat je ongewenste mails ontvangt. Hiervoor hebben spamfilter een aantal criteria om een mail te blokkeren. De meeste relevante criteria zijn:
- Inhoud
Staan er bepaalde woorden in de tekst, of veel emojis in het onderwerp?
- Renderability (weergave / leesbaarheid)
Is de mail op alle devices en mail applicaties goed leesbaar?
- Techniek (code technische opmaak)
Bevat de HTML in de mail fouten of staan er dubieuze stukken code in?
- Reputatie (van verzender)
Zijn er in het verleden spam badges verstuurd vanuit de domeinnaam van de verzender? Is deze eerder aangemerkt als spam?
Bouw een goede domein reputatie op
Een geverifieerd domein helpt de domeinreputatie een boost te geven. Wanneer het domein een slechte reputatie heeft, is de kans groter dat de mail wordt gedegradeerd naar de spambox van een ontvanger. De domein reputatie kan worden opgebouwd door de volgende mail authenticaties te implementeren.
Sender Policy Framework (SPF)
Voeg een SPF-record toe aan de domeinhost. In het SPF-record kun je omschrijven welke servers namens jouw domeinnaam mails mogen verzenden. De ontvangende mailserver kan dan bepalen of de mail wordt doorgelaten in de inbox.
DomeinKeys Identified Mail (DKIM)
Door DKIM te implementeren voeg je als het ware een digitale handtekening toe aan je mails. Om ontvangende mailservers de digitale handtekening te laten verifiëren moet in de DNS-instellingen van het verzend domein de bijbehorende sleutel worden geplaatst.
Domain-based Message Authentication Reporting and Conformance (DMARC)
Met DMARC geef je aan aan dat je SPF en / of DKIM hebt geïmplementeerd voor het verzenden van mails. Verder voegt DMARC daar de belangrijke rapportage functie aan toe. Door het toevoegen van een DMARC-record aan het DNS-record van het domein, krijg je als domeineigenaar inzicht in wie er namens zijn jou e-mails verzendt.
Brand Indicators for Message Identification (BIMI)
Heb je de voorgaande drie authenticatie standaarden geïmplementeerd dan kun je de BIMI activeren. De BIMI helpt de klant jouw organisatie te identificeren op basis van een afbeelding. Je kunt het zien als een avatar die wordt toegevoegd aan de afzender. Zodat direct de link kan worden gelegd met de organisatie.
Maak een technisch en esthetisch hoogstaande mail
Natuurlijk wil je dat een mail, er netjes uitziet voor de klant, een triggerend onderwerp heeft en als het even kan volledig responsive is. Dit is allemaal heel goed te realiseren zonder dat de e-mail deliverability hier op achteruit gaat. Houd bij het opmaken van de mail rekening met de volgende punten.
Inhoud
Zoals je wellicht in de ‘10 lessen van Mail to Pay’ hebt gelezen zijn de klanten meer gevoelig voor grafische onderdelen dan voor tekst. Echter heeft het aantal karakters in de mail wel invloed op de deliverability score van de mail. Pas hiervoor altijd de 60 / 40 regeling toe. Deze regeling wil zeggen dat 60 procent van de mail uit tekst moet bestaan en 40 procent uit grafische elementen.
Ontwerp
Uit onderzoek blijkt dat meer dan 70 procent van alle betalingen wordt verricht met een mobiele telefoon. Maak de mail volledig responsive zodat deze op verschillende devices bekeken kan worden. Zorg er voor dat maximaal 40 procent van de mail bestaat uit grafische elementen. Ga hier niet overheen. Spamfilters zijn hier heel strikt in.
HTML
Een mooie responsive mail is een must en kan snel gemaakt worden. Let echter wel goed op dat de HTML codering perfect is! Voorkom fouten en voorzie de code van de juiste tags, commentaar en headers. Geef grafische elementen alt-tags mee. Gebruik volledige URL’s als hyperlinks en beperkt het gebruik hiervan. Kortom zorg ervoor dat de HTML code goed leesbaar is.
Tip: Voeg altijd een tekstversie van de mail toe aan de HTML versie.
Renderability
Niet iedereen gebruikt dezelfde mailprovider of app. Het is dus van groot belang dat de mail op alle mailproviders en apps goed leesbaar is. Dit wordt renderability genoemd. Wanneer een mail niet juist wordt getoond, en dus gebroken binnenkomt, gaat dit ten koste van de gebruiksvriendelijkheid en geloofwaardigheid. Daarnaast heeft het een negatieve uitwerking op de deliverability score en is de kans dat de mail in de spambox belandt groter.
Test
Het lijkt misschien overbodig om te benoemen maar test altijd de mail template. Er zijn verschillende tools in de markt die je hierbij kunnen helpen. Zorg ervoor dat de mail altijd wordt getest op de volgende punten:
- Inhoud (content)
- HTML
- Renderability
Heb je bovenstaande punten doorgevoerd en de mail getest? Dan kun je de mail met een gerust hart versturen naar jouw klanten.
Dé mail met betaallink en een perfecte deliverability score
Wil je alle bovenstaande acties liever niet zelf uitvoeren en toepassen, maar wil je wel al jouw klanten kunnen benaderen met een mail met betaallink? Maak dan gebruik van de software van Mail to Pay. Alle mails (met betaallink) zijn volledig geoptimaliseerd voor de beste deliverability score. Ervaar het nu zelf!
Bron: Mail to Pay