Jongere generatie staat meest open voor volledig digitale hypotheken.
Bijna één op de vijf Nederlandse consumenten sluit een hypotheek het liefst volledig online af, dus zonder tussenkomst van een intermediair. Dat blijkt uit onderzoek van Hyarchis, specialist in content- en online samenwerkingsoplossingen. In samenwerking met Markeffect zijn ruim 1.100 Nederlandse consumenten gevraagd naar hun eventuele interesse hierin. Het grootste deel van de Nederlandse consumenten neemt een meer afwachtende houding aan. 54 procent zegt dat het volledig online afsluiten van een hypotheek hen niet aanspreekt.
Man vs vrouw en jong vs oud
Het onderzoek legt ook een flink aantal significante verschillen bloot. Zo staan consumenten in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 34 jaar meer open voor het volledig online afsluiten van een hypotheek (22%) dan mensen in de leeftijdscategorie 50 jaar of ouder (14%). Daarnaast zijn meer mannen hierin geïnteresseerd dan vrouwen (respectievelijk 24% en 11%).
Serge Leclercq, commercieel directeur van Hyarchis over de onderzoeksresultaten: “Uit de cijfers blijkt dat jonge consumenten – de groep die hoogstwaarschijnlijk nog één of meerdere hypotheken zal afsluiten – het meest open staan voor een volledig digitaal hypotheekaanvraagproces. Deze cijfers zijn een duidelijk signaal voor hypotheekverstrekkers om eens goed naar de eigen processen te kijken. Klanten willen volledig centraal staan in de dienstverlening.
Met name voor de jongere generatie betekent dat dat zij invloed én inzicht hebben op het hypotheekproces. Hypotheekverstrekkers en intermediairs hebben het vaak op het gebied van de frontoffice dik in orde, maar om volledig online te kunnen samenwerken met klanten moeten ook de mid- en backoffice processen volledig digitaal worden. Dé uitdaging van dit moment.”
Meer informatie is te vinden in het onderzoeksrapport ‘Ready? Set. Go! Online samenwerken met klanten: Is de financiële markt futureproof?’
Bron: Persberichten.com